کودکستان چیست؟ بهترین کودکستان غرب تهران کجاست؟

کودکستان چیست؟ بهترین کودکستان غرب تهران کجاست؟

کودکستان چیست؟ بهترین کودکستان غرب تهران کجاست؟


کودکستان یک رویکرد آموزشی به پیش دبستانی است که در آن آموزش از طریق بازی و انجام فعالیت‌های آزاد انجام می‌شود. در این مقاله بهترین کودکستان غرب تهران را به شما معرفی خواهیم کرد و از اهمیت آموزش کودکستان صحبت خواهیم کرد.

رهبری با کودکان: چطور رویکرد بازی محور در کودکستان اجرا کنیم؟

آموزش بازی محور ناظر به نوعی از آموزش در سنین کودکی است که در آن کودکان یادگیری و کشف محیط اطراف را از طریق بازی در دنیای اطرافشان انجام می‌دهند. در این رویکرد باور بر این است که بازی‌ها و فعالیت‌های آموزش محور بخشی اساسی از یادگیری و رشد در سال‌های اولیه‌ی کودکی است.

آموزش بازی محور یکی از روش‌های آموزشی است که طی سال‌های گذشته در بخش آموزش کودکان در نظر گرفته شده است. مفهوم یادگیری مبتنی بر بازی برای مربیان تازه نیست و یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های آموزشی در کودکستان است. در واقع در این رویکرد کودک وقتش را به بطالت نمی‌گذراند بلکه کودک تجربه آموزش فعالانه را به دست می‌آورد.

هدف ما در بهترین کودکستان غرب تهران یعنی کارگاه مادر و کودک مامان خلاق ارائه برنامه‌ی آموزشی بازی محور و در عین حال آموزنده است.

در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که چطور یادگیری بازی محور در بهترین کودکستان غرب تهران، امکان بهرمندی حداکثری از برنامه‌ی آموزشی را برای کودک در سنین اولیه فراهم می‌کند.

فهم آموزش بازی-محور

پیش از آن که به بحث نحوه به کارگیری این نوع آموزش بپردازیم، باید به اهمیت و ضرورت یادگیری مبتنی بر بازی بپردازیم. در بطن قضیه، این رویکرد مبتنی بر این باور است که کودکان از طریق بازی بهترین یادگیری را دارند و در واقع بازی یک فعالیت طبیعی است که از مراحل رشد آن‌ها حمایت می‌کند.

یادگیری بازی محور متشکل از فعالیت‌هایی است که توسط کودکان انتخاب شده و ناظر به علایق آن‌ها است، درست و غلطی در بازی وجود ندارد. علایق آن‌ها منجر به انتخاب می‌شود و ازاین طریق است که آن‌ها در کنار همسالان و مربیانشان می‌آموزند.

یادگیری بازی محور منجر به پیوستگی رشد کودک از بسیاری از جنبه‌ها می‌شود. یادگیری بازی محور با بسیاری از مهارت‌های رشدی مثل مهارت حل مسئله، همکاری، تفکر نقاد، خلاقیت و اعتماد به نفس در ارتباط است. این نوع آموزش همچنین منجر به رشد شناختی، رشد فیزیکی، مهارت‌های عاطفی-اجتماعی، زبان و ادبیات و خودآگاهی می‌شود.

نقش برنامه‌ آموزشی بهترین کودکستان غرب تهران در یادگیری بازی محور

برنامه آموزشی در بهترین کودکستان غرب تهران ، پایه‌هایی را می‌سازد که براساس آن یادگیری مبتنی بر بازی درک، ساخته و در نهایت در سنین اولیه کودکی به کار گرفته می‌شود. این کار اهداف و عناصر برنامه‌های درسی ساخته شده را مشخص می‌کند و در نهایت این تجربه‌های یادگیری منجر به رشد شناختی، اجتماعی-عاطفی و فیزیکی می‌شود. موفقیت این کار مستلزم حفظ تعادل در دادن آزادی عمل به کودکان برای انجام بازی به صورت فعالانه  و از طرف دیگر هدایت مسیر یادگیری کودک برای منحرف نشدن است.

طراحی برنامه آموزشی بازی محور

یک برنامه آموزشی بازی محور توسط مربی از مشاهداتش در کلاس و تعامل با کودکان شکل می‌گیرد و براساس نیازها و علایق کودکان خلق می‌شود. وقتی برنامه‌های آموزشی مبتنی بر بازی ساخته می‌شود، مربی براساس بازه‌های رشد کودک، اهداف آموزشی در ذهن دارد اما نکته اینجاست است که براساس پاسخ و انعطاف کودک آموزش را پیش می‌برد و چیزی را تحمیل نمی‌کند.

ساخت یک برنامه‌ی آموزشی بازی محور شامل پیشبرد چارچوبی است که انواع بازی، مثل بازی حواس پنجگانه، بازی‌های تخیلی و بازی‌های فیزیکی را در برمی‌گیرد و بعد فضا را برای رهبری کودکان باز می‌کند.

وقتی یادگیری مبتنی بر بازی مد نظر قرار داده می‌شود، باید چند عنصر کلیدی را همیشه به یاد داشت. باید فضایی را در اختیار کودکان قرار داد تا هم به لحاظ ذهنی و هم به لحاظ فیزیکی امکان رشد داشته باشند، در عین حال قوانین کلاس باید طوری باشد که کودک احساس نکند فرد بالغ نظارت زیادی بر او دارد.

همسو کردن برنامه‌ی آموزشی با نیازهای خاص رشد کودک

برنامه کودکستان غرب تهران باید بازتاب سطوح مختلف رشد کودک در یک کلاس باشد. فعالیت‌ها باید مناسب سن کودک باشد و طوری طراحی شده باشد که از توانایی‌های رو به رشد کودک حمایت کند و در عین حال آن را به چالش بکشد. به همین منظور در کودکان کم سن تر باید روی تقویت مهارت‌های هماهنگی چشم و دست از طریق خمیر بازی و یا مهارت‌های دست ورزی تمرکز شود، اما کودکستانی‌ها باید روی اجرای نمایش‌های اجتماعی-دراماتیک پیچیده بیشتر تمرکز کنند. این کار مهارت‌های اجتماعی و رشد زبانی آن‌ها را تقویت می‌کند.

در واقع این نقطه قوت آموزش بازی محور در بهترین کودکستان غرب تهران است به این شکل که مربی فضایی را طراحی می‌کند که اگر چه منعطف است و ناظر به نیازها و علایق خاص کودک است، اما سطوح رشد هر کودک را هم مد نظر قرار می‌دهد.

نقش مربیان در آموزش بازی محور

مربیان نقش مهمی در تسهیل یادگیری مبتنی بر بازی در کودکستان دارند. ورای نظارت، معلمان می‌توانند به صورت فعالانه، با کودکان در ارتباط باشند و بازی آن‌ها را هدایت کنند بدون آن که نقش رهبری داشته باشند. این مسئله شامل مشاهده علایق کودکان، پرسیدن سوالات بی‌پایان و فراهم آوردن منابعی است که جستجوی آن‌ها را عمق می‎بخشد.

ساخت فضای یادگیری مساعد

فضای کلاس در بهترین کودکستان غرب تهران باید دعوت کننده و غنی از وسایلی باشد که کنجکاوی کودک را برمی‌انگیزد. وسایل باید در سطح کودکان باشد و فضا را به بخش‌های مجزایی مثل فضای خواندن، آزمایشگاه، فضای هنری و … تبدیل کرد تا کودکان علایق مختلف خود را دنبال کنند و با انواع مختلف بازی‌ها ارتباط بگیرند.

وقتی چنین فضایی خلق کردید، سعی کنید آن را با استفاده از اسباب‌بازی‌های زیاد، شلوغ نکنید. یک برنامه‌ی بازی محور به کودکان این اجازه را می‌دهد تا در طول روز با  لگو بازی کنند یا سراغ فعالیت‌های هنری و دستی بروند. مربیان می‌توانند چنین فرصت‌های بازی باکیفیتی را خلق کنند.

تشویق ارتباطات مثبت و جامعه کلاسی قوی

پرورش احساس تعلق و بودن در یک اجتماع در فضای کلاس برای یادگیری مبتنی بر بازی ضروری است. وقتی کودکان احساس  امنیت و ارزشمندی دارند، احتمالا بیشتر ریسک می‌کنند و دنبال مفاهیم جدید هستند. کسانی که از کودکان نگهداری می‌کنند می‌توانند ارتباطات مثبتی از طریق تسهیل فعالیت‌های گروهی و دعوت کودکان به مشارکت در کارهای تیمی و مدل سازی ارتباط محترمانه به وجود بیاورند.

تاثیر رشد حرفه‌ای

رشد حرفه‌ای در یادگیری بازی محور برای مربیان ضروری است. این رویکرد آموزشی محبوب‌ترین موضوع بحث در قرن 21 بوده است و محبوبیت آن منجر به انجام تحقیقاتی جدید در این حوزه شده است. مربیان این حوزه باید مدام دانش خود را به روز نگهدارند و دنبال فعالیت‌های مختلف باشند. مربیان می‌توانند از طریق ورکشاپ‌ها، دوره‌ها و همکاری با سایر معلمان و مربیان نسبت به نتایج آخرین تحقیقات و منابع مطلع باشند.

ایجاد تجربه‌ی یادگیری معنادار

رشد حرفه ای می‌تواند استراتژی‌هایی در اختیار معلمان قرار دهد تا تجربه یادگیری معناداری از طریق بازی برای کودکان ایجاد کنند. همان چیزی که در بهترین کودکستان غرب تهران اتفاق می‌افتد. اگر شما برای مدتی در کودکستان تدریس کنید خیلی زود ممکن است درگیر رویه‌هایی ثابت بشوید. یادگیری مداوم به معلمان کمک می‌کند تا ذهن خود را به سمت راه‌های جدید برای آموزش و یادگیری پیش ببرند. این کار ممکن است شامل تکنیک‌هایی برای کنار هم قرار دادن فعالیت‌های شمارش، ادبیات و راه‌هایی برای استفاده از تکنولوژی به نحوی موثر و روش‌هایی برای تسهیل یادگیری کودکان و رشد دامنه‌های رشدی در یک فضای مبتنی بر بازی است.

کودکانی که امروز در حال یادگیری هستند در جهان جدید رشد می‌کنند و این جهان جدید نیازمند مهارت‌های مختلفی است که متفاوت از نیازهای گذشته است. برای این که به خوبی آینده کودکان را حمایت کنید، لازم است بدانیم آن‌ها امروز چه کسانی هستند و در دنیای امروز چه نیازهایی دارند. 

توصیه‌های عملی برای به کارگیری یادگیری مبتنی بر بازی

به کارگیری یادگیری مبتنی بر بازی نیازمند برنامه ریزی متفکرانه و درست کردن به صورت مداوم است. در ادامه چند توصیه عملی برای  مربیان دوره‌های آموزشی سنین اول کودکی معرفی خواهیم کرد.

از دستورالعمل کودکان پیروی کنید

بازی و علایق کودکان را مشاهده کنید و در نظر داشته باشید که رهبری آن‌ها کلید اصلی ایجاد فرصت‌های مناسب، برای یادگیری مبتنی بر بازی است.

جمع آوری اهداف یادگیری در بازی

راه‌هایی پیدا کنید که از طریق آن اهداف آموزشی با فعالیت‌های بازی محور در یک راستا باشد. برای مثال اگر هدف ارتقا مهارت‌ هماهنگی چشم و دست است، فعالیت‌هایی مثل بریدن، کشیدن و خمیر بازی می‌تواند گزینه‌های خوبی باشد. وسایل جذاب و در عین حال با کیفیتی را برای بازی در اختیار کودکان قرار دهید. به کودکان برای انتخاب وسایل بازی حق انتخاب بدهید.

استفاده از وسایل بی‌پایان

وسایلی تهیه کنید که بتوانید به شکل‌های مختلف از آن استفاده کنید، خلاقیت و مهارت حل مسئله را تشویق کنید. مواردی مثل بلوک‌های بازی، خرده پارچه و مواد طبیعی می‌تواند از طریق تخیل بچه‌ها به اشیا و داستان‌های بی‌پایانی تبدیل شود.

فضای بازی را باز نگه دارید

فضای یادگیری را با اسباب بازی‌ها و وسایل بیش از اندازه شلوغ نکنید. این کار کودکان را دلزده می‌کند. گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که در واقعیت بازی نیاز به وسایل ندارد بلکه باید فضایی در اختیار کودکان قرار دهیم تا کشف و جستجو را برای آن‌ها راحت‌تر کنیم.

بررسی بازتاب بازی کودکان

مربیان مهد کودک باید گزارشی از بازی کودکان به دست آورند، مشاهداتشان را بنویسند و موارد آموزشی، علایق کودکان و روند رشد آن‌ها را بررسی کنند. به این ترتیب می‌توانید نتایج رویکرد آموزش بازی محور خود را ببینید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *